The Art of Aperitif volgens Campari

Brussel, 29 juli 2020 - Met zijn felrode kleur, intense geur en inspirerende smaak is Campari een moderne, charismatische klassieker. De wereldwijd gewaardeerde aperitiefdrank vormt dan ook de basis voor de meest gerenommeerde cocktails zoals de Negroni, en is een absolute must tijdens het aperitief. Voor Campari is het aperitief niet enkel een moment dat mensen samenbrengt, maar ook een moment waarop je je creativiteit kan uiten. Zo combineren ze de ‘Art of serving’, de ‘Art of Gifting’ en de ‘Art of Drinking’. Of je nu wil experimenteren als mixoloog of wil genieten van een heerlijke Negroni op een terrasje, Campari geeft je met plezier enkele tips & tricks om van je aperitiefmoment een heerlijke creatieve ervaring te maken.

Het aperitief, een bijzonder moment van samenzijn

De recente gebeurtenissen hebben ingrijpende veranderingen in ons leven teweeggebracht, en ons gedwongen een stapje terug te zetten. We hebben geleerd om bepaalde zaken met een andere blik te bekijken, en de kleine gelukjes die we als vanzelfsprekend beschouwden opnieuw te waarderen. Ook sociaal contact heeft een nieuwe vorm aangenomen: de voorbije maanden was het niet mogelijk om af te spreken voor een apero onder vrienden en in plaats van een gezellig moment bij elkaar, thuis of in een bar deden we dit apart en op afstand. Maar zelfs op afstand bleef het aperitief toch een bijzonder moment van samenzijn.

Als er één ding is dat de quarantaine ons heeft geleerd, dan is het wel dat we momenten van samenzijn moeten koesteren. Het leven komt langzaamaan terug op gang. Niets beter dan de verloren tijd in te halen met een heerlijke apero, thuis of in een bar.

“The Art of serving” volgens Campari

We houden van quality-time met familie en vrienden. Het is het ideale moment om creatief te zijn in de keuken, en dat zowel in de presentatie van gerechten als het serveren van bijvoorbeeld een heerlijke Negroni met zijn verrassende combinaties en sobere maar verzorgde presentatie. De wereldwijd gewaardeerde aperitiefdrank vormt dan ook de basis voor de meeste cocktails. De Negroni is hier een mooi voorbeeld van. Campari is door de Internationale Bar Associatie (IBA) opgenomen als officieel ingrediënt van Negroni. IBA cocktails worden over de hele wereld volgens dit recept bereid. Er bestaat geen Negroni zonder Campari. Deze karakteristieke cocktail, die in 2019 zijn 100ste verjaardag vierde, blijft verrassen met zijn smaak en perfecte balans.

“Negroni is een lekkere cocktail, en is heel eenvoudig te maken. Hij ontstond in 1919 in Florence toen Graaf Negroni aan zijn vriend Fosco Scarselli vroeg om een vleugje gin in plaats van bruiswater toe te voegen aan zijn Americano, ter ere van zijn laatste reis naar Londen. De cocktail uit het belle-époque tijdperk blijft verleiden met zijn kracht, aroma’s en zijn perfecte balans tussen bitter en zoet,” verklaart Tom Broeckx, Managing Director Campari Group voor de Benelux.
Story image

Een glas, een paar ijsblokjes, dezelfde hoeveelheid Campari, vermouth en gin en mixen maar. Voeg als afwerking wat sinaasappelschil of een sinaasappelschijfje toe en de cocktail is klaar.

“Om de perfecte Negroni te maken, zijn slechts drie ingrediënten nodig, maar hun kwaliteit maakt het verschil”, legt Naushad Rahamat, mixoloog en operational/creative manager bij Cocktails At Nine, uit. “Mijn ideale recept start met het gieten van 3cl Campari, 3cl gin en 3cl vermouth in een met ijsblokjes gevuld tumblerglas. Meng het geheel gedurende zo’n 15 tot 20 seconden zachtjes met een cocktaillepel. Voeg een sinaasappelschijfje toe en je cocktail is klaar. Voor de presentatie kan je ook kiezen voor sinaasappelschil. Dit geeft jouw Negroni een meer uitgesproken citrusnoot en als u licht in de schil knijpt, voegt u fruitige accenten toe. Met een lekkere en goed gepresenteerde Negroni zal je altijd scoren tijdens een aperitief.”

De reden waarom Negroni over de hele wereld zo populair is, is omdat het mixologen een grote vrijheid biedt en de mogelijkheid om ontelbare recepten te maken. Of je nu van mildere of bittere smaken houdt, er zal altijd een Campari Negroni recept zijn dat je aanspreekt.

Voor heerlijke variaties kunt u Vermouth of Gin gebruiken met meer fruitige of kruidige tonen, zoals Gin met citrussmaak of een zeer amberkleurige Vermouth. Dit zal resulteren in een lichtere Negroni. Je kan ook de schil van andere citrusvruchten gebruiken, zoals grapefruit, wat heel goed samengaat met Negroni,” aldus Naushad Rahamat.

Inspiratie – Negroni’s recepten volgens Campari

Negroni Classic

• 3cl Campari
  • 3cl Gin
  • 3cl Rode Vermouth
  • 1 sinaasappel schijfje

Vul een tumbler glas met ijs, giet er de verschillende ingrediënten in en roer zachtjes door, werk af met een schijfje verse sinaasappel.

Negroni Sbagliato

De Negroni Sbagliato ontstond in 1972, in de Bar Basso in Milaan. Daar gebruikte Mirko Stocchetto per ongeluk mousserende wijn in plaats van gin in een Negroni. Hij besefte dat deze variant ook een goed idee was, en deze vergissing leidde tot het ontstaan van een klassieker die vandaag nog steeds wereldwijd wordt gewaardeerd en waaraan hij zijn naam ontleent: "sbagliato" betekent "vergissing" in het Italiaans. Ideaal voor wie wil genieten van een paar "bubbels" zonder de bekende smaak van Negroni te moeten missen.

• 3cl Campari
  • 3cl Vermouth
  • 1/3 Prosecco

Schenk alle ingrediënten in een cocktailglas gevuld met ijs. Garneer met een sinaasappelschijfje en geniet.

‘The Art of Gifting’ volgens Campari

Nu dat de lange lockdown eindelijk opgeheven is en we weer naar buiten mogen, hebben we nog meer plezier aan quality-time met vrienden. En als we ergens uitgenodigd worden, komen we zelden met lege handen aan. Waarom niet een flesje Campari meenemen om samen te genieten van een heerlijke Negroni? Marta Majewska, foodstylist, fotograaf en auteur van de ‘EverydayMarta’-blog, geeft ons enkele tips om van jouw fles Campari een uniek geschenk te maken.

Maak van jouw fles Campari een uniek geschenk door voor een originele verpakking te gaan. Een mooie verpakking maakt nu eenmaal een groot verschil. Kies voor een herbruikbare verpakking, niet alleen om het milieu te respecteren, maar ook om de gastheer of -vrouw nog iets nuttigs cadeau te doen. Voor deze inpakmethode heb je een mooie stof nodig die 70x70 cm groot is, en dit in de kleuren van de Campari-fles. Er zijn verschillende methodes mogelijk, maak je keuze naargelang het effect dat je wil bereiken. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om de hele fles in te pakken of een deel zichtbaar te houden. Voeg nadien nog wat persoonlijke accenten toe (een briefje, bloemen, een lint, etc.) afhankelijk van de gelegenheid.”

In onderstaande video demonstreert Marta hoe je in enkele stappen een creatief en origineel cadeau kan maken van je fles Campari.

‘The Art of Drinking’ volgens Campari

De Negroni is een tijdloze klassieker met een rijke geschiedenis en intense geuren. Het is de op één na populairste cocktail ter wereld en wordt in de beste bars geserveerd door de meest getalenteerde bartenders en mixologen. Negroni is een perfect uitgebalanceerde mix van bitterheid, zoetheid en fruitigheid.

"De proefnotities van Negroni zijn bitter, zoet en sterk. Wanneer je een sinaasappelschil of een sinaasappelschijfje gebruikt voor de presentatie van jouw Negroni, herken je met je neus eerst de citrusnoten. In de mond proef je eerst de bitterheid van Campari, gevolgd door de zoetheid van vermout en de droge, citroenachtige smaak van Gin,” zegt Naushad Rahamat.

Het aperitief is ook het perfecte moment om de tijd te nemen om te proeven. Mixologie maakt ook deel uit van deze trend: mixologen zijn er vooral om hun klanten te helpen om nieuwe smaken te ontdekken en hen een nieuwe ervaring te laten beleven, een smaakvolle reis.

"Met zijn complexiteit nodigt de Negroni uit om te proeven. Deze cocktail met zijn subtiele noten is heerlijk met ijs, maar kan ook zonder gedronken worden. Het zal dan iets krachtiger en meer uitgesproken smaken. Dit wordt een 'slow sipper' genoemd. Een drankje dat je uitnodigt om de tijd te nemen en dat zich blijft ontwikkelen en aroma’s blijft vrijgeven tijdens het proeven,” zegt Naushad Rahamat. "Bij het aperitief gaan hapjes met sterke aroma’s perfect samen met deze cocktail. Denk bijvoorbeeld aan sterke kazen zoals Parmezaanse kaas en diverse soorten Italiaanse ham. Als digestief is een Negroni een aangename pauze na een goede maaltijd.”

Waar proef je de perfecte Negroni in België?

De heropening van de horeca is het moment bij uitstek om de Negroni te (her)ontdekken, en te profiteren van de kennis en creativiteit van een mixoloog. Hier zijn een paar bars waar u kunt genieten van een heerlijke Negroni:

Tips & tricks om je creativiteit de vrije loop te laten tijdens het aperitief

Vandaag is het een gewoonte geworden om een foto te nemen wanneer we genieten van een lekkere cocktail. Vooral wanneer de presentatie helemaal on point is. Nu je weet hoe je de perfecte Negroni moet maken en presenteren, deelt Marta Majewska, auteur van de ‘EverydayMarta’-blog, enkele tips & tricks om je cocktail perfect op beeld vast te leggen:

• Laat je glas 15 minuten afkoelen in de vriezer voor een mooie presentatie. Plaats je glas ondersteboven in de vriezer zodat er geen vingerafdrukken op de bovenkant van het glas staan als je het eruit haalt. Wanneer je je Negroni in het glas hebt klaargemaakt zullen er kleine waterdruppeltjes op het oppervlak verschijnen. Deze zullen net dat tikkeltje extra geven op foto.
  • Gebruik kleine voorwerpen om ervoor te zorgen dat grote objecten recht staan op de foto. Grote objecten, zoals flessen, kunnen soms scheef staan wanneer je een foto neemt. Plaats daarom een post-it of een viltje onder de fles om de illusie te geven dat de fles recht staat.
  • Maak gebruik van accessoires. Stel je telkens de vraag welke look & feel je graag wil creëren bij het maken van de foto. Welke accessoires en ingrediënten zijn hiervoor essentieel? Let op dat je niet te veel of te grote accessoires gebruikt. De visuele elementen die je gebruikt moeten subtiel genoeg zijn zodat de focus op de cocktail blijft liggen.
  • Probeer meerder keren en verplaats de verschillende decoratieve elementen. Verplaats de verschillende decoratieve elementen die het decor voor de foto zullen vormen. Maak eerst enkele foto’s met een leeg glas voordat je je cocktail maakt. Zo heb je de tijd om de verschillende accessoires en decoratie een juiste plaats te geven zonder dat het ijs in je glas smelt.

Met deze verschillende tips wil Campari de consument inspireren om de creatieve vlam te ontsteken. Of het nu gaat om het verzorgen van de presentatie van uw Negroni, het creëren van smaakvolle combinaties, het verrassen van uw gasten of het genieten van een heerlijke Negroni in uw favoriete bar, er is altijd ruimte voor creativiteit tijdens het aperitief.

Ons vakmanschap drink je met verstand.

The Art of Gifting - How to turn your Campari bottle into a unique gift CAMPARI CREATES - The Art of Aperitif.mp4 - 153 MB

## Einde persbericht ##

Laurence Dedeurwaerder – PR Manager Famous Relations
laurence.dedeurwaerder@famousrelations.be
0498/334.887

OVER CAMPARI
Campari heeft het charisma van een eigentijdse klassieker. Het geheime recept, onveranderd sinds 1860, is afkomstig uit Novara en ligt aan de basis van een van de bekendste cocktails ter wereld. Campari is een alcoholhoudende drank die wordt verkregen door een infusie van bittere kruiden, aromatische planten en vruchten in alcohol en water. Met zijn levendige, rode kleur, intense aroma en inspirerende smaak, is Campari van oudsher een symbool voor intrige en genot en een vast onderdeel van een boeiende drinkervaring. Op basis van die waarden is Campari uitgegroeid tot een wereldbekend merk en een symbool voor Italiaanse passie, stijl en eccellenza.

OVER CAMPARI GROUP
Campari Group is een grote naam in de wereldwijde drankensector, met een portfolio van ruim 50 premium- en superpremiummerken, verspreid over globaal, regionaal en lokaal gekende labels. Tot de mondiale merken van de groep behoren toppers als Aperol, Appleton Estate, Campari, SKYY, Wild Turkey en Grand Marnier. De groep is opgericht in 1860 en vandaag de wereldwijde nummer zes in zijn premiumsegment. Achter de groep staat een mondiaal distributieapparaat met activiteiten in ruim 190 landen over de hele wereld en met toonaangevende posities in Europa en Noord- en Zuid-Amerika. Met zijn groeistrategie mikt de groep op een combinatie van organische groei door een sterke merkopbouw en externe groei via doordachte overnames van merken en ondernemingen. Campari telt 18 vestigingen en heeft zijn hoofdzetel in het Italiaanse Milaan. Het beschikt over een eigen distributienetwerk in 20 landen. De groep heeft zo’n 4.000 mensen in dienst. De aandelen van het moederbedrijf, Davide Campari-Milano S.p.A. (Reuters CPRI.MI - Bloomberg CPR IM), zijn sinds 2001 genoteerd op de Italiaanse beurs. Voor meer informatie kan u terecht op www.camparigroup.com/en.

OVER GALLERIA CAMPARI
Galleria Campari, gelegen in Sesto San Giovanni (Milaan), is een ruimte die volledig gewijd is aan de relatie tussen Campari en kunst en design. De galerie presenteert een selectie van stukken in hun oorspronkelijke formaat op een meeslepende en interactieve benadering. De Archieven bestaan uit maar liefst 3500 reclameschetsen op papier, en honderden affiches van de Belle Époque tot de jaren negentig (gesigneerd door kunstenaars als Marcello Dudovich, Leonetto Cappiello, Fortunato Depero, Bruno Munari), televisiecommercials en kortfilms van wereldberoemde regisseurs als Federico Fellini, Paolo Sorrentino, Stefano Sollima en Matteo Garrone. Galleria Campari vertelt het verhaal van het product aan de hand van historische flessen, mixologie instrumenten, foto's, documenten, souvenirs, kunstenaarsboeken en vele andere voorwerpen die deel uitmaken van het erfgoed van het merk.De Galleria Campari en haar archieven zijn gewijd aan het behoud van het artistieke erfgoed van de Campari en maken het toegankelijk

OVER NAUSHAD RAHAMAT
Naushad Rahamat (31 jaar) is een mixoloog en operational&creative manager bij Cocktails At Nine. Hij is afkomstig uit Amsterdam en studeerde er hotelmanagement. Na verschillende jobs in restaurants en hotels droomde hij ervan op een dag manager te worden van een groot hotel. In Amsterdam kreeg hij de kans om in het gerenommeerd Okura hotel te werken. Naushad leerde alle afdelingen kennen, en werd op een dag achter de bar gezet. Zo ontstond zijn liefde voor het maken van cocktails. Deze passie bracht hem ertoe te verhuizen naar Antwerpen, waar hij de afgelopen 6 jaar heeft gewoond. Hij werkt sindsdien bij Cocktails At Nine. Zijn doel? Om de beste mixoloog in het vak te worden. In 2017 won hij een prestigieuze mixologie competitie die in België en Luxemburg werd georganiseerd.  Een mooie erkenning. Daarna heeft hij op de Nederlandstalige culinaire zender Njam zijn eigen cocktailcreatieprogramma gepresenteerd met als doel om mensen kennis te laten maken met de cocktail wereld. Vandaag werkt Naushad nog steeds bij Cocktails at Nine waar hij het personeel begeleidt en zijn creatieve toets toevoegt aan de drankenkaarten in alle zaken waar Cocktails at Nine actief is (The Gilded bar in het Gulde Schoen hotel, het K restaurant in het Axel Vervoordt complex).

OVER MARTA MAJEWSKA
Marta Majewska is fotograaf en foodstyliste. Ze runt haar eigen productiestudio in Sint-Niklaas waar ze haar creativiteit de vrije loop laat (receptontwikkeling, fotografie, videoproductie en doe-het-zelf projecten). Ze is de persoon achter
Everyday Marta (@everyday_marta) en auteur van vier boeken: Elke dag Marta, Limonade, DIY baby en Fourplay.

Story image

FAMOUS Relations helpt organisaties hun verborgen, meest waardevolle verhalen te ontginnen. Verhalen die influencers zoals journalisten en bloggers inspireren maar ook leiden tot hapklare content die organisaties kunnen uitspelen op hun eigen kanalen. FAMOUS Relations werkt voor klanten zoals Coca-Cola, Alken-Maes, NN, Garmin, Orde van Vlaamse Balies, Veritas, Cores Development, Waeg,…