Polestar 2 combineert elektrische performance en hoogstaande veiligheid

• Batterij crash veiligheid is essentieel: ’SPOC Block’ beschermt de batterij structuur.
  • Het Acoustic Vehicle Alert System werd ontwikkeld volgens hoogstaande Polestar parameters.
  • Nieuwe airbags langs de binnenkant van de zetels vooraan verhogen de veiligheid van de inzittenden.
  • Volledige serie van geavanceerde functies ter assistentie van de bestuurder en om ongelukken te vermijden, waaronder Pilot Assist, die in de standaard uitrusting voorzien is.

Polestar 2 blijft het voortouw nemen in het ontwikkelen en introduceren van nieuwe technologieën voor de Volvo Car Group. Het is de eerste volledig elektrische wagen van de Group die crashtesten onderging, nieuwe AVAS-technologie (Acoustic Vehicle Alert System) bevat en nieuwe airbags aan de voorzijde heeft.

"Veiligheid is van gigantisch belang voor Polestar," zegt Thomas Ingenlath, Chief Executive Officer van Polestar. "Wij zijn rechtstreeks verbonden met Volvo Cars en dus ook met hun reputatie en hun uitmuntende veiligheidstechnologieën. We gaan er prat op dat Polestar wagens gemaakt zijn om tot de veiligste ter wereld te behoren."

Beschermen van de batterij en de inzittenden

Het beschermen van de batterij in geval van botsing is cruciaal. Bij de Polestar 2 is deze geïntegreerd in de bodem van het CMA-platform en heeft het een aluminium behuizing voor zowel bescherming als stevigheid. Dit vermindert het risico op schade, verstevigt de structuur en houdt ook de batterij intact bij een aanrijding. Het hele pakket is ook gemaakt om trillingsfrequenties uit te schakelen. Het werkt als een demper die de zogenaamde Noise, Vibration and Harshness (NVH) vermindert.

In geval van aanrijding, wordt de accu automatisch losgekoppeld van de rest van de wagen. Dit zorgt ervoor dat er geen verbinding onder spanning is tijdens een aanrijding. Polestar 2 is voorzien van het 'SPOC block' (Severe Partial Offset Crash), een afbuigend massief aluminium blok dat aan de onderkant van de voorste firewall aan weerszijden van de auto is aangebracht. Het is ontworpen om het binnendringen van het wiel of andere voorwerpen in de cabine of in de richting van het accupakket tijdens gedeeltelijk frontale botsingen tot een minimum te beperken. Daarnaast is de Polestar 2 ook voorzien van een nieuwe Front Lower Load Path (FLLP), die de inzittenden en de batterij beschermt tegen meer directe frontale botsingen, bijvoorbeeld met een paal.

Het geluid van een Polestar 2

Om veiligheid te verbeteren bij trage snelheden, beschikt Polestar 2 over unieke en speciaal ontwikkelde externe geluiden die deel uitmaken van het akoestische waarschuwingssysteem. Het Acoustic Vehicle Alert System (AVAS) is herkenbaar, niet storend en klinkt natuurlijk. Het is ontworpen volgens specifieke parameters, met een aangevraagd patent.

"We wilden bewust niet dat Polestar 2 als een robot of een symfonisch ruimteschip zou klinken," zegt Thomas Ingenlath. "We wilden heel natuurlijke, subtiele geluiden die de voetgangers gewoon laten weten dat de wagen eraan komt. Tegelijkertijd wilden we dat Polestar 2 een unieke klank zou hebben, om herkenbaar te zijn als Polestar, en toch eenvoudig blijft".

Sound engineers hebben extra aandacht besteed aan de plaatsing van de externe luidsprekers om ervoor te zorgen dat zowel de voetgangers als de inzittenden een aangename ervaring hebben.

Airbags, vooraan én aan de zijkant

Polestar 2 heeft ook airbags aan de binnenzijde van de zetels vooraan. Deze nieuwe airbags, die in alle markten standaard worden gemonteerd, zorgen voor extra bescherming van de binnenste ledematen van de inzittenden vooraan. Zij zijn nu beschermd aan beide zijden en aan de voorkant.

Het veiligheidsarsenaal van Polestar 2 gaat verder dan botsveiligheid en geluidswaarschuwingen. Alle beschikbare veiligheidssystemen en hulpfuncties zijn voorzien in de standaarduitrusting, zodat klanten met een gerust hart in een van de meest geavanceerde en veilige auto's op de weg kunnen rijden.

Een nieuwe generatie ADAS

Polestar 2 debuteert met een nieuwe generatie Advanced Driver Assistance System (ADAS) technologie, die ook zijn weg zal vinden naar andere producten van de Volvo Car Group. Pilot Assist is een geavanceerd hulpsysteem voor de bestuurder dat acceleratie, rem- en stuurassistentie tot 130 km/u voorziet. In zijn nieuwste versie is Pilot Assist voorzien van op locatie gebaseerde verbeteringen. Hierdoor past hij de hoeveelheid assistentie bij het versnellen aan in functie van de werkelijke positie van de wagen.

Detectiesystemen voor andere voertuigen voor, achter en in de dode hoek van de auto, maar ook voor voetgangers en fietsers voor de auto, zijn allemaal gekoppeld aan stuurassistentie en autonome noodremming (AEB). Deze helpt ervoor te zorgen dat de interactie tussen andere weggebruikers en Polestar 2 te allen tijde zo veilig mogelijk wordt gehouden.

### Einde persbericht. ###

Voor beeldmateriaal en andere persinformatie, ga naar media.polestar.com

AVAS sounds: https://www.polestar.com/nl-be/polestar-2/safety#nl-be-the-sounds-of-polestar-2

Contact Details

Laure Vandeghinste PR Manager, Famous Relations

Over Polestar

Polestar is het gemeenschappelijke elektrische performance merk van Volvo Car Group en Zhejiang Geely Holding. Polestar profiteert van specifieke technologische en technische synergieën met Volvo Cars en geniet daardoor van aanzienlijke schaalvoordelen. Hierdoor kunnen, onder een afzonderlijk merk, met succes volledig elektrische auto's worden ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd.

Polestar ging in 2017 van start met de Polestar 1 – een op kleine schaal geproduceerde elektrische, hybride sportauto met 609 hp, 1.000 Nm en een puur elektrisch bereik van 124 km WLTP - het grootste bereik van een hybride auto wereldwijd. In 2019 werd de Polestar 2 onthuld als de eerste volledig elektrische premium auto met een hoger volume. In de toekomst zal de Polestar 3, een volledig elektrische, sportieve SUV, aan het productassortiment worden toegevoegd.

FAMOUS Relations helpt organisaties hun verborgen, meest waardevolle verhalen te ontginnen. Verhalen die influencers zoals journalisten en bloggers inspireren maar ook leiden tot hapklare content die organisaties kunnen uitspelen op hun eigen kanalen. FAMOUS Relations werkt voor klanten zoals Coca-Cola, Alken-Maes, NN, Garmin, Orde van Vlaamse Balies, Veritas, Cores Development, Waeg,…