Champagnehuis Mumm verwelkomt kenners met RSRV, drie uitzonderlijke champagnes voor insiders

Dinsdag 19 december 2017 — Champagnehuis Mumm bezit al sinds haar ontstaan geheime privéchampagnes. Al in de 19de eeuw werd de mythische Mumm de Cramant altijd voorbehouden voor vrienden van het Champagnehuis. Hetzelfde verhaal met de legendarische Mumm Blanc de Blancs. Vandaag grijpt het Champagnehuis terug naar dat exclusiviteitsprincipe met RSRV, drie uitzonderlijke champagnes voor insiders.

RSRV, de nieuwe privéchampagne

In de jaren '60 was Mumm Blanc de Blancs veeleer een zeldzaamheid op tafel. Van het Elysée tot het Filmfestival van Cannes waren champagnekenners en -liefhebbers uit alle hoeken van de wereld wildenthousiast over deze geweldige Mumm Blanc de Blancs.

De tijden zijn natuurlijk veranderd en het baanbrekende Champagnehuis heeft die geheime champagnes volledig vernieuwd. Met RSRV – een codenaam, die je Réservé of Reserved kunt uitspreken afhankelijk van waar je je bevindt op onze aardbol – nodigt Champagnehuis Mumm kenners uit om niet één maar drie champagnes te ontdekken: RSRV Blanc de Blancs 2012, RSRV Cuvée 4.5 en RSRV Rosé Foujita.

Thierry Neuville, officiële Belgische ambassadeur van Mumm RSRV, heeft het genoegen gehad om deze drie RSRV cuvées samen met zijn vrienden en enkele connaisseurs te leren kennen tijdens het exclusieve Stars & Drive evenement, een golfwedstrijd, georganiseerd afgelopen augustus door de bekende Belgische rallyrijder in samenwerking met G.H. Mumm.

Voor de officiële lancering van deze drie RSRV-cuvées op de Belgische markt nodigde Thierry Neuville opnieuw zijn vrienden en enkele van de beste Belgische wijn- en champagne fijnproevers uit om deel te nemen aan het eerste exclusieve RSRV-diner in aanwezigheid van Magalie Maréchal, Chef de caves bij Maison Mumm. Het diner vond plaats op 7 december in het restaurant 'Rouge Tomate' van Chef Alex Joseph, een vriend van Maison Mumm.

Een exclusieve cuvée, samen met vrienden thuis

Zoals de naam al doet vermoeden is de RSRV cuvée enkel « gereserveerd » voor ingewijden. Enkel de leden van de zeer persoonlijke vriendenkring van Maison Mumm kunnen de 3 cuvées rechtstreek bij de ambassadeur, Thierry Neuville en zijn vrienden, aankopen. Champagne liefhebbers die geen deel uitmaken van deze exclusieve club blijven echter niet achter: het is namelijk ook mogelijk om de cuvée te kopen bij Rouge Tomate aangezien chef Alex Joseph deze aanbiedt aan zijn klanten om zijn gastronomische maaltijden te begeleiden.

Uniek design, tegen de tradities in

De nieuwe RSRV’s worden aangeboden in een unieke, herkenbare fles: een ronde fles met een lange hals, die bijdraagt tot een harmonieuze champagne. De strakke lijnen zijn geïnspireerd op oude flessen, die het Champagnehuis heruitgevonden heeft met de medewerking van ontwerper Thomas Erber.

“Ik werk altijd graag samen met een huis met een rijke geschiedenis, dat geeft altijd meer betekenis en diepgang aan de creaties”, zegt hij.

Het etiket verwijst naar één van de mooiste champagnelegendes: in de 19de eeuw werd Mumm de Cramant overhandigd aan vrienden van het Champagnehuis, samen met een visitekaartje. Wanneer de gelukkige voor wie de fles bestemd was, afwezig was, werd de rechterbovenhoek van het etiket omgevouwen, een teken dat men persoonlijk gekomen was om de fles te overhandigen.

Het RSRV-etiket bevat een subtiele hint naar dat verhaal: een afgeschuinde bovenhoek. Maar de stijl blijft resoluut eigentijds. De vier grote letters RSRV trekken alle aandacht. Ze zijn volledig geometrisch aangebracht, zoals een uiterst gestructureerde handtekening, met een maximaal contrast: zwart op wit voor Blanc de Blancs, wit op zwart voor Blanc de Noirs.

Voor dit gamma ontwierp het Champagnehuis een kist met zes RSRV-flessen, waarvan het design een voorproefje vormt van de degustatie. De flessen zijn rechtop gerangschikt in deze kist van gepolijst hout met een lederen riem, die sommigen als decoratie zullen gebruiken en anderen als reiskist.

RSRV Blanc de Blancs 2012, fris en stijlvol

Het verhaal van RSRV Blanc de Blancs speelt zich af in het dorp Cramant, in het wijngebied Côte des Blancs.
De wijngaarden van dit dorp kregen 100% in het classificatiesysteem voor champagne. De krijthoudende bodem is heel geschikt voor chardonnay, een garantie voor frisheid en finesse.

Didier Mariotti: “RSRV Blanc de Blancs 2012 is een sobere, directe, pure champagne. En het is juist die eenvoud die hem zo gegeerd maakt. Het is een pittige champagne met de geuren van witte bloemen, vers fruit en citrusvruchten die een zachte onstuimigheid ontwikkelen.”

Deze champagne, die uitsluitend uit chardonnay bestaat, komt met al zijn mineraliteit perfect tot zijn recht met de jodiumgeur van een carpaccio van sint-jakobsschelp, een overheerlijke kreeft of een assortiment sushi’s.

RSRV Cuvée 4.5

RSRV Cuvée 4.5 is een ode aan de diversiteit en het prestige van vijf Champagnedorpen die als Grands Crus zijn geklasseerd en in handen zijn van Champagnehuis Mumm sinds 1840: Verzenau, Bouzy, Aÿ, Avize en Cramant.

Didier Mariotti heeft een unieke blend gecreëerd voor Cuvée 4.5, met als resultaat een champagne die chardonnay en pinot noir combineert, allemaal afkomstig van de Grands Crus-wijngaarden van Champagnehuis Mumm.

Die vijf Grands Crus worden apart geperst en verwerkt tot champagne, en daarna gecombineerd met wijn uit de voorraad. De dosagelikeur, uitsluitend geproduceerd met dezelfde Grands Crus, zorgt voor de final touch. Gedurende 4 jaar rijpt deze champagne van 5 Grands Crus in kelders. Zijn naam is dan ook gebaseerd op die twee kenmerken: “Cuvée 4.5”.

Cuvée 4.5 wordt gekenmerkt door lichte, fijne bubbels en een subtiele gele kleur met gouden glinsteringen. In de neus zijn er eerst frisse noten van geel en wit fruit, gevolgd door die van een fruitmarmelade, honing, nougat, licht gebrande vanille en mokka. In de mond word je overweldigd door zijn kracht, geleidelijk gevolgd door een volle smaak.

“Cuvée 4.5 is de kwintessens van de vijf historische wijngaarden van Champagnehuis Mumm. Deze gesofistikeerde wijn is eerst fris en stijlvol, daarna complex, gestructureerd en evenwichtig”, zegt Didier Mariotti.

RSRV Cuvée 4.5 is een complexe en stijlvolle champagne, die perfect past bij tarbot met roomsaus of kalfsvlees met cantharellen.

RSRV Rosé Foujita

De RSRV Rosé Foujita cuvée is een samenstelling van 6 Grands Crus, allen afkomstig van Maison Mumm-terroirs. Deze cuvée is gecreëerd door de Chef de caves van Maison Mumm, Didier Mariotti, als eerbetoon aan Léonard Foujita, kunstenaar en vriend van Maison Mumm.

De blend bestaat uit Chardonnay van Cramant en Avize (30%) en Pinot Noir van Aÿ, Bouzy en Verzenay. De Grand Cru rode wijn uit het Ambonnay-terroir wordt aan de blend toegevoegd, waardoor kracht en ronding ontstaan, evenals aroma’s van rood en zwart fruit. Deze 6 Grands Crus worden afzonderlijk geperst en gevinifieerd en vervolgens geassembleerd door het toevoegen van reservewijnen (30%). De likeurdosering, geproduceerd op basis van 5 Grands Crus (Cramant, Avize, Aÿ, Bouzy en Verzenay) is de finishing touch van de cuvée. De wijn wordt dan 4 jaar lang in de kelder gerijpt in eiken vaten waardoor hij noten van vanille en gebak krijgt.

Thierry Neuville, officiële Belgische ambassadeur van de Mumm RSRV
Alex Joseph, vriend van Maison Mumm en chef van het restaurant Rouge Tomate